News:
Premiera
11/12 06 2022
Durata
1h35min
+14
„Spectacolul EROINE propune întreruperea unui parcurs nefast al istoriei dominante și al patriarhatului internalizat. Cele nouă eroine aruncă năvodul surorității peste cât mai multe alte eroine.
Într-un echipaj de 8+1, umăr la umăr, una lângă alta, ele își spun poveștile de iubire, chestionându-le, pe parcurs, dintr-o perspectivă critică.
În noiembrie 2019, descopăr, într-o librărie din Valencia, EROINELE poetului Ovidius. O colecție de scrisori de dragoste ale unor figuri feminine mitologice către bărbații lor, „eroii”. Doi ani și jumătate mai târziu, la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani, întâlnesc grupul perfect de actrițe pentru a pune în scenă, pentru prima oară în cariera mea, genul epistolar. Dar mai ales, pentru a vorbi despre rănile iubirilor nedrepte.
Putem chestiona memoria culturală, doar punând-o în dialog cu schimbările societale. În barca noastră, interogăm capacitatea unei femei de a trăi miza alteia. Vorbim despre regenerare, demnitate, refuz selectiv, empatie, politicile corpului, destin social și măsura în care ne definim prin persoana iubită. Unde? În larg, într-un spațiu securizant, acolo unde eroinele pot spune: „Te văd, sora mea!”
Andrei Măjeri
Cu:
Alexandra Acalfoae (Ariadna),
Crenola Muncaciu (Penelopa),
Dana Bucătaru (Fedra),
Lenuş Teodora Moraru (Deianira),
Ella Nistor (Briseida),
Lidia Uja (Hipsipila),
Silvia Luca (Medeea),
Irina Mititelu (Enone) și
Gina Pătraşcu-Zamfirache (Elena din Troia)
Autor: Publius Ovidius Naso
Traducerea: Andrei Măjeri
Regia, scenografia și ilustrația muzicală: Andrei Măjeri
Coregrafia: Victoria Bucun
Video: Teodor Humă
Trainer limbajul semnelor: Ioana Tufar
Fotografii: Ghenadie Prisăcaru și Albert Dobrin
Premiera
11/12 06 2022
Durata
1h35min
+14
„La final de stagiune, Teatrul Mihai Eminescu Botoșani propune un spectacol care marchează începutul schimbării de repertoriu. Andrei Măjeri, recent angajat al teatrului și-a asumat integral acest spectacol și cu sprijinul coregrafei Victoria Bucun a adus la scenă nouă povești de dragoste care puse cap la cap dau naștere unui întreg univers. Iubirea tumultoasă, pasionantă, cea care învrăjbește și naște războaie devine pretextul pentru cele nouă scrisori: Ariadna către Tezeu, Penelopa către Ulise, Fedra către Hipolit, Deianira către Hercule, Briseida către Ahile, Hipsipila către Iason, Medeea către Iason, Enone către Paris, Paris către Elena. Poți să nu ai habar de istorie antică, să nu fi auzit niciodată de zeii Greciei Antice sau de Penelopa și tot te ating dramele celor nouă eroine. Andrei Măjeri a lucrat atent fiecare text în parte, dându-i personalitatea cuvenită personajului și lăsând cale liberă poveștii spre public. (...) Eroine e primul spectacol al lui Andrei Măjeri în calitate de regizor angajat al teatrului din Botoșani. Un spectacol gândit pentru a cunoaște trupa de fete, iar fiecare monolog în parte a evidențiat calitățile și atuurile tututor. (...) Eroine e începutul unei noi ere pentru teatrul din Botoșani. (...) Aducerea lui Andrei Măjeri la Botoșani este și ea de bun augur, căci în ciuda tinereții, acesta are în portofoliu spectacole mari, cu succes la public, dar și la critica de specialitate. Fie ca Eroine să fie începutul unei colaborării marcată de succes!”
Nona Rapotan, Eroine - începutul unei noi ere, www.bookhub.ro
„Pe de o parte, ingenios asamblate și convingător interpretate (după caz și capacitate interpretativă: pătimaș, revoltat, cu aplomb, entuziasm contagios ori o autoironie sanitară), discursurile acestora se transformă într-un fel de cutii de rezonanță ale feminității dintotdeauna, obligate de convențiile comunitare să își asume o serie prestabilită de roluri, dar gata oricând să le sfideze, indiferent de preț. Pe de altă parte, însă, partitura scenică de sorginte antică suferă, voit, un proces de metabolizare care să permită identificarea simpatetică a oricărei spectatoare de azi cu fiecare dintre EROINELE de odinioară (...)”
Emanuela Ilie, EROINE pe scena botoșăneană, www.fictiunea.ro
„Altfel, da, poveștile celor opt eroine ne reamintesc nestatornicia masculină. Dacă lumea a ajuns până aici, a fost prin perseverența feminină de a dura un cămin, de a-i conferi stabilitate. Drept care, Andrei Măjeri, care-și asumă și scenografia, aduce eroinele pe un teren stabil. Pe o stâncă. La intrarea în sală, trecem, pe un traseu ușor zig-zag-at, pe lângă pluta celor pe care le vom cunoaște. Le zărim mai degrabă cu coada ochiului, atenți la pasul pe care-l avem de făcut. Ca-n viață. Iar spectacolul începe tulburător, cu un cântec către sirenă.”
Marius Dobrin, L'Uomo è mobile - Eroine, www.agenda.liternet.ro